ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ မူအရ
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ စက္၀ိုင္း လည္ပုံ , ျဖတ္ပုံ, ေဒသနာေတာ္
------လကၤာေဆာင္ပုဒ္------
မူလႏွစ္ၿဖာ၊ သစၥာႏွစ္ခု၊ ေလးလႊာ၊ အဂၤါတစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါး၊ တရားကိုယ္မ်ားႏွင့္ သုံးပါးအစပ္၊
ႏွစ္ရပ္မူလ၊ ၀ဋ္ သုံး၀ႏွင့္၊ ကာလသုံးၿဖာ၊ ၿခင္းရာႏွစ္ဆယ္၊ ဤရွစ္ဆယ္ကို။ အလြယ္က်က္မွတ္၊ သိေစအပ္သည္၊ သံသရာမွ လြတ္ေၾကာင္းတည္း။
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ စက္၀ိုင္း လည္ပုံ , ျဖတ္ပုံ, ေဒသနာေတာ္
------လကၤာေဆာင္ပုဒ္------
မူလႏွစ္ၿဖာ၊ သစၥာႏွစ္ခု၊ ေလးလႊာ၊ အဂၤါတစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါး၊ တရားကိုယ္မ်ားႏွင့္ သုံးပါးအစပ္၊
ႏွစ္ရပ္မူလ၊ ၀ဋ္ သုံး၀ႏွင့္၊ ကာလသုံးၿဖာ၊ ၿခင္းရာႏွစ္ဆယ္၊ ဤရွစ္ဆယ္ကို။ အလြယ္က်က္မွတ္၊ သိေစအပ္သည္၊ သံသရာမွ လြတ္ေၾကာင္းတည္း။
၁။ မူလႏွစ္ျဖာ | …. …. | အ၀ိဇၨာႏွင့္ တဏွာ။ |
၂။သစၥာႏွစ္ခု | …. …. | သမုဒယသစၥာ - ဒုကၡသစၥာ။ |
၃။ေလးခုအလႊာ | …. …. | အတိတ္အေၾကာင္းတလႊာ၊ ပစၥဳပၸန္အက်ိဳးတလႊာ။ ပစၥဳပၸန္အေၾကာင္းတလႊာ၊ အနာဂတ္အက်ိဳးတလႊာ။ |
၄။အဂၤါတစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါး | …. …. | အ၀ိဇၨာ , သခၤါရ , ၀ိညာဏ္, နာမ္ရုပ္ , သဠာယတန ,ဖႆ, ေ၀ဒနာ, တဏွာ, ဥပါဒါန္ , ကမၸဘသ, ဇာတိ , ဇရာ မရဏ။ |
၅။သုံးပါးအစပ္ | …. …. | သခၤါရ ႏွင့္ ၀ိညာဏ္တစပ္ ၊ ေ၀ဒနာႏွင့္ တဏွာတစပ ၊ ကမၼဘ၀ႏွင့္ ဇာတိတစပ္။ |
၆။၀ဋ္သုံး၀ႏွင့္ | …. …. | >>ကိေလသ၀ဋ္ (၃)ပါး - အ၀ိဇၨာ , တဏွာ , ဥပါဒါန္ >>ကမၼ၀ဋ္ (၂)ပါး- သခၤါရႏွင့္ ကမၼဘ၀ >>၀ိပါက၀ဋ္ (၈)ပါး-, ၀ိညာဏ္, နာမ္ရုပ္ , သဠာယတန ,ဖႆ, ေ၀ဒနာ, တဏွာ, ဥပါဒါန္ , ကမၸဘသ, ဇာတိ , ဇရာ, မရဏ (ဥပပၸတၱိဘ၀) |
၇။ကာလသုံးျဖာ | …. …. | >>လြန္ေလျပီးေသာ အတိတ္ကာလ - အ၀ိဇၨာ , သခၤါရ >>ယခုျဖစ္ဆဲ ပစၥဳပၸန္ ကာလ - ၀ိညာဏ္, နာမ္ရုပ္, >>သဠာယတန ,ဖႆ, ေ၀ဒနာ, တဏွာ, ဥပါဒါန္ , ကမၼဘ၀ >>ေနာင္ျဖစ္လတၱံ႕ အနာဂတ္ကာလ- ဇာတိ , ဇရာမရဏ။ |
၈။ျခင္းရာႏွစ္ဆယ္ | …. …. | >>အတိတ္အေၾကာင္းျခင္းရာ ငါးပါး- အ၀ိဇၨာ , သခၤါရ , တဏွာ, ဥပါဒါန္ , ဘ၀ >>ပစၥဳပၸန္အက်ိဳးျခင္းရာငါးပါး - ၀ိညာဏ္, နာမ္ရုပ္, သဠာယတန ,ဖႆ, ေ၀ဒနာ |
ခႏၡာ (၅ )ပါး
ရုပ္တရား | ၁။ရူပကၡႏၶာ | ... | ေဖာက္ျပန္တတ္ေသာ သေဘာအစု | သေဘာအစု | ျဖစ္-ပ်က္မႈ။ |
နာမ္တရား | ၂။ေ၀ဒနကၡႏၶာ | ... | ခံစားတတ္ေသာ သေဘာအစု | သေဘာအစု | ျဖစ္-ပ်က္မႈ။ |
၃။သညာကၡႏၶာ | ... | မွတ္သားတတ္ေသာ သေဘာအစု | သေဘာအစု | ျဖစ္-ပ်က္မႈ။ | |
၄။သခၤါရကၡႏၶာ | ... | ျပဳျပင္္တတ္ေသာ သေဘာအစု | သေဘာအစု | ျဖစ္-ပ်က္မႈ။ | |
၅။၀ိညာဏကၡႏၶာ | ... | သိတတ္ေသာ သေဘာအစု | သေဘာအစု | ျဖစ္-ပ်က္မႈ။ |
အာယတနာ(၁၂)ပါး | |||
အခံဓာတ္(၆)ပါး | အတိုက္ဓာတ္(၆)ပါး | အပြင့္ဓာတ္(၆)ပါး | |
ဓာတ္(၁၈)ပါး | ၁။မ်က္စိအၾကည္ ၂။နားအၾကည္ ၃။ႏွာေခါင္းအၾကည္ ၄။လွ်ာအၾကည္ ၅။ကိုယ္အၾကည္ ၆ ၊စိတ္(ဘ၀င္စိတ္) | ၁။အဆင္း ၂။အသံ ၃။အနံ ၄။အရသာ ၅။ေတြ႕ထိစရာ ၆။ၾကံေတြးစရာ | ၁။ၿမင္စိတ္ ၂။ၾကားစိတ္ ၃။နံစိတ္ ၄။စားစိတ္ ၅။ယားနာေကာင္းစိတ္ ၆။ေတြးေတာစိတ္ |
သစၥာ(၄)ပါး | ဒုကၡသစၥာ | ဆင္းရဲၿခင္းအမွန္တရား၊ ၿဖစ္ဒုကၡ-ပ်က္ဒုကၡပိုင္းၿခားသိရမည့္တရား။ |
သမုဒယသစၥာ | ဒုကၡၿဖစ္ေၾကာင္းအမွန္တရား၊(တဏွာ-ေလာဘ)ပယ္ရမည့္တရား။ | |
နိေရာဓသစၥာ | ဒုကၡခပ္သိမ္းခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာအမွန္(နိဗၺာန္)မ်က္ေမွာက္ၿပဳရမည့္တရာ။ | |
မဂၢသစၥာ | ဒုကၡသစၥာ၏ ခ်ဳပ္ေၾကာင္း၊ သမုဒယသစၥာကိုပယ္ေၾကာင္း။ နိေရာဓသစၥာကို မ်က္ေမွာက္ၿပဳေၾကာင္း အက်င့္အမွန္တရား(မဂၢင္၈ပါး)ပြားမ်ားရမည့္တရား။ |
ေလာကီးမဂၢင္(၅)ပါး ရႈညဏ္တရား | |||
သမၼဒီ႒ိ | သမၼာသကၤပၸ | ပညာမဂၢင္ (၂)ပါး | |
သမၼာ၀ါယာမ | သမၼာသတိ | သမၼာသမာဓိ | သမာဓိမဂၢင္(၃)ပါး |
ေလာကုတၱရာ မဂၢင္(၈)ပါး | |||
သမၼာဒိ႒ိ | သမၼာသကၤပၸ | ပညာမဂၢင္(၂)ပါး | |
သမၼာ၀ါယာမ | သမၼာသတိ | သမၼာသမာဓိ | သမာဓိမဂၢင္(၃)ပါး |
သမၼာ၀ါစာ | သမၼာကမၼႏ ၱ | သမၼာအာဇိ၀ | သီလမဂၢင္(၃)ပါး |
စိတၱါႏုပႆနာရႈပြားနည္း | |||
၁။ၿမင္စိတ္ | အၿပင္ဧည္သည္စိတ္(၅)ခု | ၁။ေလာဘစိတ္ | အတြင္းဧည္သည္စိတ္(၅)ခု |
၂။ၾကားစိတ္ | ၂။ေဒါသစိတ္ | ||
၃။နံစိတ္ | ၃။ေမာဟစိတ္ | ||
၄။စားစိတ္ | ၄။အေလာဘစိတ္ | ||
၅။ယား၊ နာ၊ ေကာင္းစိတ္ | ၅။အေဒါသစိတ္ | ||
၆။ေတြးေတာစိတ္ |
၁။ေလကိုထုတ္ေသာစိတ္ ရႈပြားပုံရႈနည္းမွာ | ၂၊ေလကိုသြင္းေသာစိတ္ | ၃။အိမ္သည္စိတ္(၂)ခု |
အိမ္သည္စိတ္ကို(၂)ခုကို အရင္းခံထား၍ မည္သည့္စိတ္ေပၚေပၚ၊ ေပၚတိုင္းေပၚတိုင္း ၿဖစ္ပ်က္မလြတ္ေအာင္ ရႈရမည္ၿဖစ္ပါသည္။ |
ေ၀ဒနာႏုပႆနာ ရႈပြားနည္း
စိတ္ႏွင့္ ေ၀ဒနာသည္ ၿဖစ္အတူ ပ်က္အတူသဟဇာတ တရားၿဖစ္သည္။အၿပင္ ဧည့္သည္ ေ၀ဒနာ(၆)ခု | |
၁။ ဥေပကၡာ ေ၀ဒနာသည္ ၂။ ဥေပကၡာ ေ၀ဒနာသည္ ၃။ ဥေပကၡာ ေ၀ဒနာသည္ ၄။ ဥေပကၡာ ေ၀ဒနာသည္ ၅။ သုခ ေ၀ဒနာသည္ ၆။ ဒုကၡ ေ၀ဒနာသည္ | မ်က္လုံးမွာ ေပၚသည္။ နားမွာေပၚသည္။ ႏွာေခါင္းမွာေပၚသည္။ လွ်ာမွာ ေပၚသည္။ ကိုယ္ေပၚမွာ ေပၚသည္။ ကုိယ္ေပၚမွာ ေပၚသည္။ |
အထက္ပါ ေ၀ဒနာမ်ားကို အၿပင္ဧည့္သည္ (၆)ပါးခု ဟုေခၚသည္။ |
အတြင္းဧည့္သည္ ေ၀ဒနာ(၃)ခု | |
၁။ ေသာမႏွႆ ေ၀ဒနာသည္ ၂။ ေဒါမနႆ ေ၀ဒနာသည္ ၃။ ဥေပကၡာ ေ၀ဒနာသည္ | စိတ္မွာေပၚသည္။ စိတ္မွာေပၚသည္။ စိတ္မွာေပၚသည္။ |
အထက္ပါ ေ၀ဒနာမ်ားကို အတြင္းဧည့္သည္ (၆)ပါးခု ဟုေခၚသည္။ |
အိမ္သည္ ေ၀ဒနာ (၃)ခု
၁။ သားေရး၊ သမီးေရး၊ စီးပြားေရးမွ စ၍အရပ္ရပ္ အဆင္ေၿပေနေသာအခါ (၀င္ေလ-ထြက္ေလကို) ေသာမနႆ ေ၀ဒနာႏွင့္ ရွဴရႈိက္ေနသည္။
၂။ သားေရး၊ သမီးေရး၊ စီးပြားေရးမွ စ၍အရပ္ရပ္ အဆင္မေၿပေနေသာအခါ (၀င္ေလ-ထြက္ေလကို) ေဒါမနႆ ေ၀ဒနာႏွင့္ ရွဴရႈိက္ေနသည္။
၃။တစ္ခါတစ္ရံ(၀င္ေလ-ထြက္ေလကို) ေသာမနာႆလည္းမဟုတ္ ၊ ေဒါမနႆလည္း မဟုတ္၊ ဥေပကၡာေ၀ဒနာႏွင့္ အမွတ္မထင္ရွဴရိႈက္ေနသည္။
အထက္ပါေ၀ဒနာမ်ားကို အိမ္သည္ ဟုေခၚသည္။
၂။ သားေရး၊ သမီးေရး၊ စီးပြားေရးမွ စ၍အရပ္ရပ္ အဆင္မေၿပေနေသာအခါ (၀င္ေလ-ထြက္ေလကို) ေဒါမနႆ ေ၀ဒနာႏွင့္ ရွဴရႈိက္ေနသည္။
၃။တစ္ခါတစ္ရံ(၀င္ေလ-ထြက္ေလကို) ေသာမနာႆလည္းမဟုတ္ ၊ ေဒါမနႆလည္း မဟုတ္၊ ဥေပကၡာေ၀ဒနာႏွင့္ အမွတ္မထင္ရွဴရိႈက္ေနသည္။
အထက္ပါေ၀ဒနာမ်ားကို အိမ္သည္ ဟုေခၚသည္။
ေ၀ဒနာႏုပႆနာ ရႈရာ၌ ေပၚသည္ အခ်ိန္၊ ေပၚသည့္ေနရာကို ေစာင့္၍ ရႈရမည္ၿဖစ္သည္။ ေ၀ဒနာသည္ ဒြါရ (၆)ေပါက္၌ အၿမဲၿဖစ္သည္။ မၿဖစ္သည့္အခါ မရွိ၊ ဖႆၿဖစ္တုိင္းေ၀ဒနာၿဖစ္သည္။ ေ၀ဒနာကို ရႈရာ၌ နာမွ က်င္မွ ေ၀ဒနာမဟုတ္ပါ၊ နာမႈ က်င္မႈ မခံသာသည့္ ေ၀ဒနာရွိသလို ၊ နာမႈ က်င္မႈ ေပ်ာက္ကင္းၿပီး ခံသာသည့္ ေ၀ဒနာလည္းရွိသည္။ ခံသာသည္လည္း မဟုတ္၊ မခံသာသည္လည္း မဟုတ္၊ အလယ္အလတ္ အမွတ္မဲ့ ခံစားမႈ ၀ဒနာမ်ိဳးလည္းရွိသည္။ စိတ္ႏွင့္ ေ၀ဒနာသည္ သဟဇာတ တရားၿဖစ္၍ စိတ္ၿဖစ္တိုင္း ေ၀ဒနာၿဖစ္သည္။
ေ၀ဒနာသည္ ေပၚလည္း ေပၚသည္၊ ပ်က္လည္း ပ်က္သည္၊ ေ၀ဒနာႏွင့္ငါ-မေရာေစႏွင့္ ၊ ေ၀ဒနာခြာ၍ အနိစၥ ၿမင္ေအာင္ၿကည့္ ၊ အနိစၥေတြ႕မွ လမ္းမွန္က်မည္။(ဤကား အက်ဥ္းခ်ဳပ္မွ်သာ ၿဖစ္သည္။)
0 comments:
Post a Comment