ေလးဆယ့္ငါး၀ါပတ္လံုး ျမတ္ဗုဒၶေဟာၾကားဆံုးမေတာ္မူခဲ့ေသာ ေဒသနာမ်ားကို စုေပါင္းျပီး ပါဠိဘာသာစကားျဖင့္ သုတ္၊၀ိနည္း၊အဘိဓမၼာဟူရ်္ ခြဲျခားသတ္မွတ္ျပီး နိကာယ္ငါးရပ္ပိဋကတ္သံုးပံုျပဳလုပ္ထားေသာအရာကို တိပိဋကဟု ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။
ဘုရားလက္ထက္ေတာ္အခါက သက္ရွိထင္ရွားျဖစ္ေတာ္မူေသာ ရဟႏၱာအရွင္ ေကာင္းအရွင္ျမတ္မ်ားသည္ လက္ရွိပံုစံအတိုင္း တိပိဋကေခၚ ပိဋကသံုးပံုကို ျပဳစုမွတ္တမ္းတင္ထာခဲ့ၾကတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားကား ပရိနိဗၺာန္ျပဳသြားျပီျဖစ္တယ္။ သို႔ေသာ္ ထူးကဲမြန္ျမတ္လွစြာ ဓမၼေဒ
သနာေတာ္မ်ားကေတာ့ လူသားမ်ားအက်ိဳးငွါ မျခြင္းမခ်န္ ေဟာေတာ္မူထားရစ္တဲ့အ
တိုင္း သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္လွစြာ ယခုထက္တိုင္ေအာင္ ေကာင္းစြာတည္ရွိေနပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားကိုယ္ေတာ္တို္င္ လက္ေရးနဲ႔ေရးထားတဲ့စာအျဖစ္ ထားခဲ့တာမဟုတ္
ေသာ္လည္း ထင္ရွားလွတဲ့ တပည့္သာ၀ကၾကီးမ်ားက ဒီတရားေဒသနာေတာ္မ်ားကို
မေပ်ာက္မပ်က္ရေအာင္ ထိန္းသိမ္းဖို႔အတြက္ ပထမမွာ ႏႈတ္တိုက္အာဂံုေဆာင္ထား
မွတ္သားထားခဲ့ၾကတယ္။ တစ္ဆက္ျပီးတစ္ဆက္ အာဂံုေဆာင္နည္းျဖင့္ လက္ဆင့္
ကမ္းသင္ၾကားေပးခဲ့ၾကတယ္။
ျမတ္ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ျပဳသြားတဲ့အခါ ခ်က္ခ်င္းပဲ့ ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္ၾကီးငါးရာဟာ စုေ၀းျပီး
ပထမသဂၤါယနာအမည္တြင္တဲ့ သဘင္ၾကီးဆင္ႏႊဲျပီး သဂၤါယနာတင္ေတာ္မူခဲ့ၾကတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားေတာ္မူသမွ် တရားေတာ္ေတြကို အနီးကပ္ျပဳစုခြင့္ရတဲ့ အရွင္
အာနႏၵာကိုယ္ေတာ္ၾကီးက သူၾကားဖူးခဲ့သမွ် ဓမၼေဒသနာေတာ္မ်ားကို ဧ၀ံ ေမ သုတံ
ဆို သုတၱန္ပိုင္းကို ဖတ္ျပေတာ္မူရတယ္။ ဥပါလိအရွင္ျမတ္က ၀ိနည္းေဒသနာေတာ္
မ်ားကို သူမွတ္သားထားခဲ့သမွ် ရြတ္ဖတ္ေတာ္မူရတယ္။
ပထမသဂၤါယနာတင္ျပီးေနာက္ အႏွစ္တစ္ရာၾကာတဲ့အခါ ကာလာေသာကမင္း လက္ထက္မွာ တခ်ိဳ႕သာ၀ကၾကီးမ်ားက ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္အငယ္အခ်ိဳ႕ကို ျပဳျပင္ဖို႔လုိလာတာျပီ ထင္ျမင္ေတာ္မူခဲ့ၾကတယ္။ ေရွးမေထရ္မ်ားရဲ႕အလိုကို သေဘာက်ေတာ္
မူတဲ့မေထရ္မ်ားကေတာ့ ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ေတြကို ဘာတစ္ခုမွ် ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲစရာ
မလိုဘူးဟု ယူဆေတာ္မူၾကတယ္။ ေနာက္ဆံုးက်ေတာ့ ဒီအခ်ိန္ကစျပီး အယူအဆ
မတူတဲ့ ဂိုဏ္းဂဏကြဲေတြ စတင္ျပီး ေပၚေပါက္ဖို႔ အစို႔အေညွာက္ ေပါက္လာေတာ့တာ
ပဲ့။ ဒုတိယသဂၤါယနာမွာ ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ေတြအေပၚမွာပဲ့ အေျခတည္ျပီး ေဆြးေႏြးခဲ့
ၾကတယ္။ သုတၱန္ေဒသနာအေပၚမွာေတာ့ အျငင္းပြားတာ မေတြ႔ရပါ။
ဘီစီသံုးရာေလာက္ကိုေရာက္ေတာ့ အေသာကဧကရာဇ္ဘုရင္ၾကီးလက္ထက္မွာ တတိယသဂၤါယနာတင္ေတာ္မူခဲ့ၾကတယ္။ သံဃာအစုအဖြဲ႔ေတြၾကားမွာ ေပၚေပါက္ေန
တဲ့ အျမင္အယူအဆကြဲျပားမႈေတြကို တတိယသဂၤါယနာမွာ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကတယ္။ ဒီသ
ဂၤါယနာမွာ ေဆြးေႏြးခ်က္ေတြဟာ ၀ိနည္းေဒသနာနဲ႔သာ သက္ဆိုင္ၾကတာမဟုတ္
ေတာ့ဘဲ သုတၱန္ေဒသနာေတာ္ေတြနဲ႔လည္း ဆက္ႏႊယ္ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီသဂၤါ
ယနာပြဲၾကီးအျပီးမွာ သဂၤါယနာရဲ႕ဥကၠဌ(နာယက)ျဖစ္တဲ့ အရွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆမ
ေထရ္ၾကီးက ကထာ၀တၳဳေခၚတဲ့ အဘိဓမၼာက်မ္းကို ျပဳစုေတာ္မူတယ္။ ဒီက်မ္းထဲမွာ
အယူလြဲ အယူမွားေတြကို သုတ္သင္ရွင္းလင္းေတာ္မူတယ္။ ဘီစီ ၈၀၊၀ဋဂါမဏိမင္း
လက္ထက္မွာ က်င္းပတဲ့ စတုတၳသဂၤါယနာဟာ သီရိလကၤာႏိုင္ငံမွာ ျပဳလုပ္ခဲ့တာပါ။
သီရိလက္ာမွာ က်င္းပတဲ့ ဒီသဂၤါယနာပြဲက်မွ တိပိဋကေခၚ ပိဋကသံုးပံုကို စတင္ျပီး
ေပထက္အကၡရာတင္ေတာ္မူၾကတာျဖစ္တယ္။
ဗုဒၶေဒသနာေတာ္မ်ားကို စုစည္းထားတဲ့ ပိဋကသံုးပံုထဲမွာ သံုးပံု၊သံုးပိုင္းပါရွိတယ္။ ၀ိနည္းပိဋကက တစ္ပိုင္း၊ သုတၱန္ပိဋကက တစ္ပိုင္း၊အဘိဓမၼာပိဋကက တစ္ပိုင္းတို႔
ျဖစ္တယ္။
၀ိနည္းပိဋကမွာေတာ့ ဘိကၡဳသံဃာေတာ္မ်ား၊ ဘိကၡဳနီမမ်ားနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ ဥပေဒ
စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားကို သတ္မွတ္ေဖၚျပတာျဖစ္တယ္။ ဒီအပိုင္းမွာ သာသနာတ
ျဖည္းျဖည္းတိုးတက္ဖြံ႔ျဖိဳးလာပံုကို ခေရေစ့တြင္းက်အေသးစိတ္ေဖၚျပထားတယ္။ ျမတ္
ဗုဒၶရဲ႕ဘ၀နဲ႔ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ားအေၾကာင္း ဗုဒၶ၀င္ျဖစ္ရပ္မ်ားကိုလည္း ၀ိနည္းပိဋ
ကတ္မွာပဲ့ ေဖၚျပထားတာျဖစ္တယ္။ သြယ္၀ိုက္ေသာအားျဖင့္ ၀ိနည္းပိုင္းမွာ ေရွးက်တဲ့
အိႏၵိယႏိုင္ငံသမိုင္း၊ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား၊ အတတ္ပညာမ်ားကိုပါ ေဖၚျပထားတယ္။
သဗၺညဳတဥာဏ္ကုိ မဟာေဗာဓိမွာ ေအာင္ျမင္ေတာ္မူခဲ့ျပီးေနာက္ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္တို႔
ပတ္လံုး ျမတ္စြာဘုရားဟာ သံဃာေတာ္မ်ားအတြက္ ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ေတြကို ျပဌာန္း
သတ္မွတ္ေတာ္မူခဲ့ျခင္း မရွိပါဘူး။ ေနာက္ပိုင္းက်မွ အခါအခြင့္ေတြ ေပၚလာလို႔ ျမတ္
စြာဘုရားက သာသနာအဓြန္႔ရွည္တည္တံ့ဖို႔ ဥပေဒစည္းမ်ဥ္းမ်ားကို ျပဌာန္းေတာ္မူခဲ့
တာျဖစ္တယ္။
၀ိနည္းပိဋကတ္ေတာ္ထဲမွာ ေအာက္ပါက်မ္းမ်ား ပါ၀င္ပါတယ္။
၁။ ပါရာဇိကဏ္ (အျပစ္ၾကီးမ်ား)
၂။ပါစိတ္ (အျပစ္ငယ္မ်ား)
၃။မဟာ၀ဂၢ (အပိုင္းၾကီး)
၄။စူဠ၀ဂၢ (အပိုင္းငယ္မ်ား)
၅။ပရိ၀ါရ (၀ိနည္းအက်ဥ္းသေခၤပ)
သုတၱန္ပိဋက
သုတၱန္ေဒသနာမွာ ျမတ္ဗုဒၶ အခါအားေလ်ာ္စြာ ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ တရားမ်ားကို
စုစည္းတင္ျပထားေသာအပိုင္း ျဖစ္တယ္။ ထိုသုတၱန္မ်ားထဲတြင္ ဗုဒၶဧ။္ ထင္ရွားေသာ
တပည့္သာ၀ကၾကီးမ်ား ေဟာၾကားေတာ္မူေသာတရားအခ်ိဳ႕လည္းပါ၀င္ပါတယ္။
အရွင္သာရိပုတၱရာ၊ အရွင္အာနႏၵာ၊ အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္အရွင္ျမတ္စသည့္ မေထရ္
တုိ႔ ေဟာၾကားေသာ တရားေဒသနာမ်ားျဖစ္တယ္။ သုတၱန္တရားမ်ားမွာ အနာႏွင့္ ေဆးတည့္ေအာင္ေပးထားေသာ ကာလ၊ေဒသႏွင့္ပုဂိၢဳလ္စရုိက္ကုိ လိုက္ျပီး ေဟာထား
ေသာ ေဆးစာညႊန္းႏွင့္တူေသာ ဓမၼေဒသနာမ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။အခါအခြင့္အားေလ်ာ္
စြာပုဂၢိဳလ္ရဲ႕စရိုက္ကိုလိုက္ျပီး ေဟာထားေသာ ေဆးစာညႊန္းႏွင့္တူသည့္ တရားမ်ားျဖစ္
သည့္အတြက္ တခ်ိဳ႕တရားနဲ႔ တခ်ိဳ႕တရားမ်ားဟာ ၀ိေရာဓိသေဘာ ဆန္႔က်င္ေနသ
ေယာင္ ျဖစ္ေနတာေတာင္ ပါတတ္ပါတယ္။ ဒါကို တလြဲ အဓိပၸါယ္ မဖြင့္သင့္ပါဘူး။
သုတၱန္ပိဋကကို နိကာယ္ငါးရပ္ျဖင့္ ခြဲျခားေဖၚျပထားပါတယ္။ နိကာယ္ဆိုတာက အစု
အေပါင္းကို ေျပာတာပါ။ ပါ၀င္တဲ့နိကာယ္ေတြက-
၁။ဒီဃနိကာယ္ (ရွည္လ်ားတဲ့သုတၱန္အေပါင္း)
၂။မဇၥ်ိမနိကာယ္ (မတိုမရွည္သုတၱန္အေပါင္း)
၃။သံယုတၱနိကာယ္ (သေဘာတူရာဆိုေသာသုတၱန္အေပါင္း)
၄။အဂၤုတၱရနိကာယ္ (အေရအတြက္အားျဖင့္ျပေသာသုတၱန္အေပါင္း)
၅။ခုဒၵကနိကာယ္ (ငယ္ေသာသုတၱန္အေပါင္း)
နိကာယ္ငါးရပ္ကို ထပ္မံရ်္ က်မ္း(၁၅)မ်ိဳး ခြဲျပထားပါတယ္။
၁။ခုဒၵကပါဌ (Shorter text)
၂။ဓမၼပဒ (The way of Truth)
၃။ဥဒါန (Heartfelt sayings)
၄။ဣတိ၀ုတၱက (Thus said Discourse)
၅။သုတၱနိပါတ (Collected Discourses)
၆။၀ိမာန၀တၳဳ (Stories of Celestial Mansions)
၇။ေပတ၀တၳဳ (Stories of Petas)
၈။ေထရာဂါထာ (Psalms of the Brothers)
၉။ေထရီဂါထာ (Psalms of the Sisters)
၁၀။ဇာတက (Birth Stories)
၁၁။နိေဒၵသ (Expositions)
၁၂။ပဋိသမၻိဒါ (Analytical Knowledge)
၁၃။အပါဒါန (Lives of Saints)
၁၄။ဗုဒၶ၀ံသ (History of The Buddha)
၁၅။စရိယာပိဋက (Modes of Conduct)
အဘိဓမၼပိဋက
ေလးနက္စြာ ေတြးေခၚတတ္သူမ်ားအဖို႔ အဘိဓမၼာသည္ အေရးၾကီးဆံုးႏွင့္ စိတ္၀င္စား
ဖြယ္အေကာင္းဆံုး ပိဋကျဖစ္တယ္။ အဘိဓမၼာထဲမွာ ပိုရွင္းျပီး နားလည္းလြယ္တဲ့ သုတၱန္ပိဋကနဲ႔ ႏႈိင္းရင္ ပိုျပီးေလးနက္ရ်္ ပညာသားပါတဲ့ အေတြးအေခၚဒႆနမ်ားပါ
၀င္ပါတယ္။
သုတၱန္ပိဋကထဲမွာေတာ့ မၾကာခဏ လူပုဂၢိဳလ္စသည္ကို ရည္ညႊန္းျပီး ေဟာၾကားတာ
မ်ိဳး မၾကာခဏေတြ႔ျမင္ရပါတယ္။ အဘိဓမၼာထဲက်ေတာ့ သမုတိသစၥာကို ေဖၚျပတဲ့
စကားလံုးေတြအစား ပရမတၳသစၥာကို ေဖၚျပတဲ့ (ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါကို မေဖၚျပဘဲ)ခႏၶာငါး
ပါး၊ ရုပ္နာမ္ႏွစ္ပါးဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈန္းမ်ိဳးကိုသာ ေတြ႕ၾကရတယ္။
သုတၱန္ပိဋကထဲမွာ ေ၀ါဟာရေဒသနာလို႔ေခၚတဲ့ သမုတိသစၥာကိုျပတဲ့ ေဟာၾကားခ်က္
ေတြကို ေတြ႕ရတယ္။ အဘိဓမၼာထဲက်ေတာ့ ပရမတၳေဒသနာေခၚတဲ့ အၾကြင္းမဲ့ သစၥာ
တရားနဲ႔ဆိုင္တဲ့ ေဟာေျပာခ်က္ေတြသာ ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။
အဘိဓမၼာထဲမွာ အရာရာကို အေသးစိတ္ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာျပီး ေဟာေတာ္မူပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဘိဓမၼာကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာတဲ့တရား (၀ိဘဇၨ၀ါဒ)လို႔ ေခၚၾကတာျဖစ္တယ္။
အဘိဓမၼာထဲမွာ ပရမတၳသစၥာေလးပါးကို ေရတြက္ျပထားတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့
စိတ္(consciousness)၊ ေစတသိက္(mental concomitants)၊ရုပ္(matter)၊နိဗၺာန္ (extinction of all Sufferings) ရယ္လို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအဘိိဓမၼာေဒသနာမွာ ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါလို႔ေခၚတဲ့ ျဖစ္တည္ျခင္း သေဘာကို အႏုစိတ္ခြြဲ
ျခမ္းစိတ္ျဖာျပထားတယ္။ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုစီကိုလည္း ခေရေစ့တြင္းက် ေဖၚျပထား
တယ္။ ေနာက္ဆံုးမွာ ေရာက္ရမည့္ ဘ၀ပန္းတိုင္သေဘာကိုေရာ၊ ထိုပန္းတိုင္ကို ဆိုက္ေရာက္ေၾကာင္းနည္းလမ္းေကာင္းကိုေရာ လိုအပ္တဲ့အေသးစိတ္အခ်က္အလက္
မွန္သမွ်ကို ရွင္းလင္းေဖၚျပထားတယ္။
အဘိဓမၼပိဋကမွာ ပါ၀င္တဲ့ က်မ္းေတြကေတာ့ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္တယ္။
၁။ ဓမၼသဂၤဏီ (Enumeration of Phenomena)
၂။၀ိဘဂၤ (The Book of Treatises)
၃။ကထာ၀တၳဳ (Points of controversy)
၄။ပုဂၢလပညတ္ (Description of Individuals)
၅။ဓာတုကထာ (Discourses on Elements)
၆။ယမိုက္ (The Book of Pairs)
၇။ပဌာန္း (The Book of Relations)
(ဒါေတြကေတာ့ ပိဋကသံုးပံုနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ သိမွတ္ဖြယ္ရာေလးေတြပါ။Dr k sridha mmanda ေရးတဲ့ What Buddhist believe. စာအုပ္ကို ဆန္းလြင္ဘာသာျပန္ထားတဲ့
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ယံုၾကည္ၾကတာက ဆိုတဲ့ စာအုပ္ကေန ကူးယူေဖၚျပေၾကာင္းပါ။ ေနာက္လဲ သိသင့္သိထိုက္တာေလးေတြကို ဖတ္မွတ္မိသမွ် တင္ျပေပးအံုးမွာပါ။အား
လံုးကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္)
0 comments:
Post a Comment